Temat: Probiotyki, prepiotyki i synbiotyki

Obecnie panuje „moda” na żywność probiotyczną i prebiotyczną. Wkraczając w XXI wiek stawiamy na zdrowie, a co za tym idzie dobry wygląd. Reklamy kuszą nas nowymi jogurtami, napojami, które mają pozytywnie wpływać na pracę naszego przewodu pokarmowego- a to dopiero początek, bo coraz to nowe produkty wzbogacane są o mikroorganizmy. Czy naprawdę są takie skuteczne?

http://kobiecezdrowie.pl/art/probiotyk.jpg

Probiotki są to żywe, ściśle określone drobnoustroje, które pozytywnie wpływają na mikroflorę naszego organizmu, więc wywierają pozytywny efekt zdrowotny.

Drobnoustroje probiotyczne:
* pałeczki kwasu mlekowego
* Lactobacillus
* Bifidobacterium
* niepatogenne drożdże
* Saccharomyces boulardii

Prebiotyki- to składniki pokarmowe, które nie ulegają trawieniu w organizmie, tym samym także wchłanianiu w jelicie, ale wywierają korzystny wpływ na organizm poprzez wybiórcze stymulowanie wzrostu i aktywności określonych drobnoustrojów w jelicie grubym. Ulegają fermentacji łańcuchów hydrolizie. Do substancji prebiotycznych należą min. skrobia oraz błonnik pokarmowy, laktuloza. Nie zawierają mikroorganizmów.

Synbiotyki- to połączenie probiotyków i prebiotyków, które się uzupełniają i pozytywnie wpływają na organizm człowieka poprzez stymulowanie przewodu pokarmowego i uzupełnianiu flory bakteryjnej przewodu pokarmowego.

Żywność funkcjonalna- to produkty codziennej diety wzbogacone o substancje wywierające pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Musi spełniać rolę żywności, czyli nie mogą to być suplementy diety, tabletki. Do żywności funkcjonalnej zaliczamy produkty wzbogacone o np. błonnik pokarmowy oraz probiotyki i prebiotyki

Preparaty farmaceutyczne:
-Enterol
-Lacidofil
-Lactiv up
-Lactoral longum
-Lakcid forte
-Probiolac
-Trilac

Rola bakterii kwasu mlekowego

Bakterie kwasu mlekowego bytują w naszym jelicie grubym oraz pochwie i dbają o nasze zdrowie. Rozkładają węglowodany na kwas mlekowy i kwas octowy, które nie pozwalają działać substancjom gnilnym w jelitach, tym samym chroniąc nas min. przed ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego. Prócz tego wytwarzają substancję trujące dla innych- chorobotwórczych bakterii chroniąc tym samym nasz przewód pokarmowy.

Jak rozpoznać czy mamy do czynienia z jogurtem probiotycznym?

Aby produkt mleczny można było uznać za probiotyczny powinien w jednym gramie zawierać co najmniej 10 mln jednostek Bifidobacterium lub 100 mln jednostek Lactobacillus.

Obecnie rynek spożywczy oferuje wiele produktów z dodatkiem bakterii kwasu mlekowego. Producenci powołują się na badania laboratoryjne dowodzące, że ich produkty są korzystne dla zdrowia. Prawda niestety jest taka, że dopiero teraz zaczęto prowadzić szersze badania związane ze znaczeniem bakterii kwasu mlekowego dla naszego organizmu. Co prawda wiadome jest jedno- na pewno nie zaszkodzą, ale czy na pewno pomogą? Badania pokazują, że systematyczne spożywanie jogurtów bogatych w mikroorganizmy kwasu mlekowego mogą wspomagać prace naszego układu pokarmowego. Dlatego też są wskazane dla osób z biegunkami, wzdęciami, problemami jelitowymi. Na pewno jednak nie mają uzdrowicielskiej mocy naprawczej, jeżeli cierpimy na chorobę przewodu pokarmowego. 

Probiotyki - osłonka podczas antybiotykoterapii

Także w aptece farmaceuci kuszą nas tzw. osłonkami, czyli preparatami zawierającymi kultury bakterii. Ważną zasadą jest, by przyjmować osłonkę w dużych odstępach czasowych od antybiotyku, nigdy razem z nim, gdyż antybiotyk niszczy bakterie także te pozytywne i tym samym wyniszczy nam bakterie kwasu mlekowego. Przyjmowanie osłonki pozwoli nam szybciej odbudować mikroflorę przewodu pokarmowego, uniemożliwiając zasiedlanie jej przez drobnoustroje patogenne(chorobotwórcze). Praca naszych jelit jest bardzo ważna. Tutaj odbywa się wchłanianie substancji pokarmowych, witamin z przewodu pokarmowego.

Dla kogo są przeznaczone synbiotyki:

- dla osób z przewlekłymi biegunkami
- wzdęciami, uczuciem pełności
- będących po antybiotykoterapii
- przy spadku odporności
- dla każdego każdego z nas, kto dba o swoje zdrowie

Parę słów podsumowania:

Całą młodość pracujemy na swoją starość. Warto zawczasu zadbać o swoje zdrowie, bo jak mówiły nasze babki „ w zdrowym ciele zdrowy duch”. Prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego ma ogromne znaczenie dla naszego samopoczucia, odporności organizmu. Warto wybierając jogurt, czy inny produkt zamiast tego „zwykłego” sięgnąć po probiotyk, bo  na pewno nie zaszkodzi, a może pomoże…

E. Janicka

Zapraszamy do komentowania :-)