Temat: Walka z cholesterolem za pomocą diety

Dieta bogata w tłuszcze zwierzęce, nasycone kwasy tłuszczowe, kwasy tłuszczowe w konfiguracji trans i cholesterol takie powoduje podwyższenie stężenia frakcji LDL cholesterolu, czyli miażdżycorodnej. Wysokie spożycie cukru przyczynia się do podwyższenia stężenia trójglicerydów.

Walka z podwyższonym poziomem cholesterolu może być wsparta odpowiednią dietą. W celu jego obniżenia można zastosować kilka produktów, które pozytywnie oddziałują nie tylko na profil lipidowy, ale również chronią przed innymi chorobami układu krążenia.

Dieta hipolipemiczna

Podstawową cechą diety w hipercholesterolemiach jest ograniczenie spożycia produktów bogatych w tłuszcze nasycone oraz cholesterol. Istotna jest również redukcja masy ciała, co pozwala na poprawę profilu lipidowego. Nasycone kwasy tłuszczowe znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego, szczególnie w tłustych gatunkach mięs np. wieprzowinie, smalcu, słoninie, boczku, łoju, maśle, tłustych serach. Najkorzystniejsze jest maksymalne ograniczenie tych produktów, a w zamian za to wprowadzenie do diety tłuszczów roślinnych. Oleje roślinne wysokogatunkowe posiadają właściwości obniżania stężenia frakcji LDL i podwyższania frakcji HDL. Są ponadto bogate witaminę E, wykazują się działaniem przeciwzapalnym.

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe znaleźć można w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym bezerukowym. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-6 występują w oleju słonecznikowym, krokoszowym, sojowym, kukurydzianym, z pestek winogron, z zarodków pszenicy, natomiast z rodziny omega-3 w oleju sojowym, rzepakowym, z zarodków pszenicy, lnianym oraz tłustych rybach morskich.

Należy jednak wielonienasycone kwasy tłuszczowe spożywać z umiarem. Ich dzienne spożycie nie powinno być większe niż 6-10% energii, ponieważ w nadmiarze ich działanie szkodzi zdrowiu. Mogą działać rakotwórczo i miażdżycorodnie. Margaryny roślinne w kostkach zawierają kwasy tłuszczowe w konfiguracji „trans”, co przyczynia się do ich działania miażdżycowego. Powinno się więc unikać, nie tylko samych margaryn, ale również pieczywa cukierniczego czyli ciastka, ciasta, wafle itp. produkty, które są sporządzane z ich udziałem. 

Błonnik pokarmowy

Wzbogacenie codziennego jadłospisu o ten składnik jest konieczne w celu obniżania poziomu cholesterolu. Błonnik występuje w produktach zbożowych z pełnego ziarna. Łuska zboża jest najlepszym jego źródłem, dlatego też dieta powinna zawierać produkty razowe, pieczywo, makaron, ryż brązowy, grube kasze i mąki razowe oraz warzywa i owoce. Odpowiednia podaż płynów jest niezbędna do prawidłowego działania błonnika.

Wpływ cukru na poziom cholesterolu

Cukry, które zostają szybko wchłonięte nie powinny być spożywane w większych ilościach niż 10% dziennego zapotrzebowania energii. Wpływają one na zwiększenie syntezy VLDL, a te z kolei wpływają na stężenie LDL i w konsekwencji na zmiany miażdżycowe w naczyniach krwionośnych. Wyeliminować należy więc cukier, słodycze, miód, dżemy wysokosłodzone, ciasta, ciastka i ciasteczka, pieczywo cukiernicze. Fruktoza zawarta w owocach wpływa na stężenie tri glicerydów, dlatego nie należy spożywać ich w dużych ilościach. Istotne jest utrzymanie prawidłowej masy ciała, dlatego wykluczenie słodyczy spełni swoją rolę i w tym obszarze.

Witaminy antyoksydacyjne

Wzbogacenie jadłospisu o te cenne składniki pozwoli zmniejszyć utlenianie tłuszczów i zapobiec powstawaniu zmodyfikowanych cząsteczek LDL. Poza, witaminą E, są to witamina C i beta-karoten. Najlepszym ich źródłem są warzywa i owoce. Zaleca się spożycie przynajmniej 400-500g warzyw i 300g owoców dziennie dlatego w każdym posiłku powinny one znaleźć swoje miejsce.

E.Zawadzka

Zapraszamy do komentowania :-)